Okul Öncesi Eğitim
Ortamlarında Oyun
http://www.efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt12/1.%20Makalenin%20Yay%C4%B1n%20S%C3%BCreci/6%20Yazar%C4%B1%20d%C3%BCzelti%C5%9Flerinden%20sonra%20makalenin%20son%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9F%20hali.doc
ÖZET :
http://www.efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt12/1.%20Makalenin%20Yay%C4%B1n%20S%C3%BCreci/6%20Yazar%C4%B1%20d%C3%BCzelti%C5%9Flerinden%20sonra%20makalenin%20son%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9F%20hali.doc
ÖZET :
Oyun insanlığın tarihi kadar eski olan farklılaşıp
gelişerek günümüze kadar gelen, çocukları yaşama hazırlayan, duygularını
rahatça ifade edebilmelerini ve bu yolla
çeşitli sıkıntılarından kurtulmalarını sağlayan, çocukların birbirleriyle
iletişimine yardımcı olan önemli bir araçtır.
Oyunun önemli bir araç olduğunu kabul eden birçok
düşünür oyunla ilgili görüşler
belirtmiştir. Mesela Piaget Bilişsel Gelişim Kuramında çocukların oyunla sahip
oldukları becerileri geliştirdiklerini ve ileriki öğrenmeleri için de ön
uygulamalar kazandıklarını ifade etmiştir.
Montessori ise oyunu çocuğun en önemli işi olarak görmüştür. Yani buradan hareketle çocuklar aslında oyun
aracılığıyla boş zaman geçirmez aksine
oyun aracılığıyla öğrenir, tüm gelişim alanları desteklenir.
Oyunun öneminin anlaşılmasıyla birlikte tüm dünyada
ve ülkemizde de erken çocukluk eğitim programlarında ve kurumlarında oyun
eğitimin merkezine alınmış, eğitim sürecinin planlanma ve uygulamasında en
önemli araç olarak kullanılmıştır. Milli
Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı’na göre “Çocuk oyun aracılığıyla
öğrenir, kendini ve içinde yaşadığı dünyayı oyunla tanır ve kendini en iyi oyun
sırasında ifade eder, kritik düşünme becerilerini oyun içinde kazanır. Çocuğun
dili oyundur. Programda kazanım ve göstergeler ele alınırken oyunun bir yöntem
ve/veya etkinlik olarak kullanılması özellikle önerilmektedir.
Oyun aracılığıyla
öğrenme okul öncesi eğitiminin ayrılmaz bir parçası olarak görülmektedir.
Yapılan araştırmalar okul öncesi dönem çocuklarının oyunun öğrenme sürecine
dâhil edildiğinde çocukların performanslarının önemli ölçüde arttığını,oyun
etiketi ile yapılan etkinlerde daha başarılı olduklarını göstermiştir.
Yine benzer bir araştırmada çocukların “oyun gibi” etiketlenen
etkinliklerde diğer etkinliklere kıyasla dikkat toplama ve sürdürmede daha başarılı oldukları ve daha motive oldukları bulunmuştur.
Bu nedenle okul öncesi eğitim kurumlarında oyun
temelli eğitim benimsenmiştir. Yani öğrenme süreci öğretmen tarafından değil
çocuk tarafından araştırma, inceleme, katılım ve deneme yoluyla somut öğrenme
yaşantısı sunarak sürdürülür. Çocukların yaşına ve gelişim düzeylerine uygun,
ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik oyunlarla öğrenmelerine ve kendilerini
geliştirmelerine fırsat sunulur. Bu sayede yaratıcı ve eleştirel düşünme
becerileri gelişir, problemlere karşı farklı çözüm yolları üretebilmeleri
sağlanmış olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder