30 Mart 2020 Pazartesi

Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Oyun (Makale)



                            
Oyun insanlığın tarihi kadar eski olan farklılaşıp gelişerek günümüze kadar gelen, çocukları yaşama hazırlayan, duygularını rahatça ifade edebilmelerini  ve bu yolla çeşitli sıkıntılarından kurtulmalarını sağlayan, çocukların birbirleriyle iletişimine yardımcı olan önemli bir araçtır.
Oyunun önemli bir araç olduğunu kabul eden birçok düşünür  oyunla ilgili görüşler belirtmiştir. Mesela Piaget Bilişsel Gelişim Kuramında çocukların oyunla sahip oldukları becerileri geliştirdiklerini ve ileriki öğrenmeleri için de ön uygulamalar kazandıklarını ifade etmiştir.  Montessori ise oyunu çocuğun en önemli işi olarak görmüştür.  Yani buradan hareketle çocuklar aslında oyun aracılığıyla boş zaman geçirmez  aksine oyun aracılığıyla öğrenir, tüm gelişim alanları desteklenir.
Oyunun öneminin anlaşılmasıyla birlikte tüm dünyada ve ülkemizde de erken çocukluk eğitim programlarında ve kurumlarında oyun eğitimin merkezine alınmış, eğitim sürecinin planlanma ve uygulamasında en önemli araç olarak kullanılmıştır.  Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı’na göre “Çocuk oyun aracılığıyla öğrenir, kendini ve içinde yaşadığı dünyayı oyunla tanır ve kendini en iyi oyun sırasında ifade eder, kritik düşünme becerilerini oyun içinde kazanır. Çocuğun dili oyundur. Programda kazanım ve göstergeler ele alınırken oyunun bir yöntem ve/veya etkinlik olarak kullanılması özellikle önerilmektedir.
 Oyun aracılığıyla öğrenme okul öncesi eğitiminin ayrılmaz bir parçası olarak görülmektedir. Yapılan araştırmalar okul öncesi dönem çocuklarının oyunun öğrenme sürecine dâhil edildiğinde çocukların performanslarının önemli ölçüde arttığını,oyun etiketi ile yapılan etkinlerde daha başarılı olduklarını göstermiştir.                                                                     Yine benzer bir araştırmada çocukların “oyun gibi” etiketlenen etkinliklerde diğer etkinliklere kıyasla dikkat toplama ve sürdürmede daha  başarılı oldukları  ve daha motive oldukları bulunmuştur.
Bu nedenle okul öncesi eğitim kurumlarında oyun temelli eğitim benimsenmiştir. Yani öğrenme süreci öğretmen tarafından değil çocuk tarafından araştırma, inceleme, katılım ve deneme yoluyla somut öğrenme yaşantısı sunarak sürdürülür. Çocukların yaşına ve gelişim düzeylerine uygun, ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik oyunlarla öğrenmelerine ve kendilerini geliştirmelerine fırsat sunulur. Bu sayede yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri gelişir, problemlere karşı farklı çözüm yolları üretebilmeleri sağlanmış olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

GÖZLEM 5

                                                                        GÖZLEM 5 RAKAMI EŞLEŞTİR, SAYIYI OLUŞTUR ETKİNLİK PLANI ...